Højskolelivet

Dit allerbedste liv

By November 8, 2019November 30th, 2023No Comments
dekoration af skolen

Temaugen er et forløb, der kommer en gang på ens ophold på Zanzibar Højskolen og er en uge, man ser frem til, fordi alt er blevet holdt hemmeligt ind til ugens start. Dette holds temauge handlede om det gode liv og vores privilegier i lande som Danmark og Norge, sammenlignet med f.eks. Tanzania. Journalistprojektet har set nærmere på, hvordan ugen har forløbet sig og vil i dette indlæg guide dig igennem temaugen – dog uden at afsløre for meget 😉

Skrevet af Laurits Valberg Hemmingsen, elev på Zanzibar Højskolen og formand for højskolens journalistgruppe.

Mandag morgen havde vi morgensport, som vi plejer, men noget virkede forandret ved dagens træning. Alle, der trådte ind på banen, blev mødt af et stort smil og en highfive eller et solidt håndtryk – dette plejer vi ikke at gøre, så det virkede lidt mærkeligt. Uden at tænke yderligere over den kærlige hilsen fortsatte dagens træning – både med nogle kendte øvelser, men også med nogle lege vi endnu ikke havde prøvet. De nye øvelser krævede en del samarbejde og kommunikation, hvor man f.eks. skulle løbe fem mand med en kost i mellem benene rundt om en kegle, hvilket fungerede super godt, når man lige knækkede koden. Da vi var færdige, samledes vi til en fælles udstræk og lille snak/evaluering af dagens træning, hvor spørgsmålet; “Er der nogen, der har lagt mærke til noget nyt ved dagens træning?,” blev stillet. Nogle stykker havde formået at regne den ud. Dagens træning handlede om at komme hinanden ved og være taknemmelige for, at vi er sammen. Og hermed var temaugen skudt i gang.

Tirsdagen startede væsentligt tidligere, end den plejer, nemlig kl. 05:45, hvor den stod på morgensang på stranden – heriblandt “I Østen Stiger Solen Op”. De ekstra morgenfriske havde også mulighed for en lille dukkert i de blå bølger, imens resten kunne nyde solopgangen fra stranden. Herefter skulle et tværfagligt forløb hjælpe med og give os nye perspektiver på, hvad det vil sige at have et godt liv – og dertil huske os på at være taknemmelige for det, vi har i et land som Danmark i stedet for at fokusere på det, vi ikke har.

Frokosten var også noget anderledes end sædvanligvis, i og med der var lagt et mere sansefyldt tema ind, hvor vi blandt andet skulle spise og fodre hinanden med bind for øjnene for at skærpe sanserne. Dertil var der måske også en tillidsøvelse overfor den, der skulle fodre én.

Inden aftensmaden var der budt op til fællesdans, hvor vores helt egen Emma stod for at undervise os.

Dagen sluttede af med fælles podcast om sabbatår og dets udfordringer/sukkersøde image og stjernemassage på gulvet i Rævehulen, hvor det handlede om at være i konstant kontakt med hinanden, så man på den måde kunne skabe tryghed og gøre de andre godt tilpas.

Tredje dag startede også ud med morgensang, dog kl. 08:00 denne gang – til manges glæde. Efter morgenmaden blev vi kørt med bus ud til en af skolens samarbejdspartnere. Her skulle vi enten gå alene eller sammen om at plante et nyt frugttræ. Der var både papajatræer, kokostræer, limetræer samt nogle flere spændende arter. Samarbejdet med bonden går ud på, at skolen investerer i, at der bliver plantet nye frugttræer, hvor bonden til gengæld giver en god pris på de frugter, som skolen køber til f.eks. morgenjuicen. Det vil sige, at når vi om fem år kommer tilbage til 20 års jubilæum, kan vi spise nogle af de frugter, vi selv har plantet.

Efter frokost var der gæsteoplæg fra journalist og forfatter Knud Brix. Med udgangspunkt i blandt andet Karen Blixen og Jakob Ejersbo talte han om, hvordan den grundlæggende opfattelse af Afrika er i den vestlige del af verden, og hvordan den ikke afspejler det fuldstændige billede.

Sidste hele dag i temaugen var mere workshopbaseret og handlede om privilegier i lande som Danmark og Norge kontra afrikanske lande som Tanzania. En af øvelserne var høvdingebold, som vi efterhånden kender rimelig godt fra idrætstimerne. Uden vi vidste det, var nogle få elever blevet tildelt en rolle, som skulle repræsentere enten positiv eller negativ energi. Efter spillet var færdigt, var det dog alligevel tydeligt, at der var en hale ved det ellers “helt normale” spil høvdingebold. De elever, der havde fået tildelt en rolle, var gode til at få pointen i øvelsen frem. Både negativitet og positivitet smitter af på det hold eller den gruppe, man er en del af.

Aftenen stod på “Scenen Er Din”, hvor alle elever og lærere havde mulighed for at deltage med et kunstnerisk, humoristisk eller musikalsk indslag. Efter showet vidste man ikke helt, hvor man skulle gøre af sig selv på grund af nogle meget smukke indslag – men også nogle fremvisninger, der var så mærkelige, at man lige måtte overveje, om det overhovedet var meningen, at man skulle forsøge at forstå dem.

Ugens sidste hverdag var, som den plejer, dog med en enkelt undtagelse. Det var nu tid til at male og pynte skolen op med temaugens budskaber i baghovedet. Dette resulterede i flere smukke borde og bænke, som forhåbentligt, når vi ser på dem, vil huske os på, hvor godt vi har det i et land som Danmark og er så priviligerede, at vi har mulighed for at tage på højskole.

Læs mere om det at tage et sabbatår i udlandet med os.