Hverdagen på Hands on Zanzibar del 3 (forkortelse HOZ)
Skrevet af journalist-gruppen foråret 2017.
Et højskoleophold på farverige Zanzibar åbner og udfordrer ens forståelse af sig selv og den verden, vi lever i. På Hands on Zanzibar er det dette faktum, vi arbejder ud fra og bliver beriget på baggrund af hver eneste dag. Ingen dage, ingen timer er ens, og dog tillæres de overordnede regler og rutiner i arbejdet, så man er forberedt på det uventede.
Engelsk-undervisning af lærere i Mtule
Alle eleverne har lige fået fri, og der er et mylder foran skolen, da alle eleverne skal finde en dalla dalla (red. Lokal bus) hjem. Vi går ind på skolen og tilbage sidder fem lærere. Efter en hel skoledag, hvor de har stået foran tavlen, er det nu deres tur til at modtage undervisning. Engelsk grammatik og sproglig udtale står på programmet, og foran tavlen står vi fem unge klar til at undervise.
I Tanzania er gode engelskærere en mangelvare, hvilket resulterer i, at befolkningens engelskniveau er rigtig lavt. Mange taler kun Swahili, og dette er en udfordring på flere områder. Først og fremmest på Zanzibar, hvor en af de store indtægtskilder er turistsektoren. Her er et nogenlunde engelskniveau nødvendigt hos de mange lokale, der vil arbejde på hoteller og som guides. Derudover, og måske vigtigst af alt, er det bestemt ved lov i Tanzania, at alt undervisning skal foregå på engelsk, når børnene starter i Secondary School. Det vil sige, at alle fag foregår på engelsk – alt fra matematik og geografi til historie. Hvis man derfor er dårlig til at formulere sig på engelsk, får man automatisk svært ved at klare sig i alle de andre fag – og derved er der risiko for, at mange elever med et stort fagligt potentiale bliver tabt. Faktisk ender op mod 80 procent af alle eleverne med at dumpe deres engelskeksamen, når de skal fra Primary til Secondary school.
Undervisningen af engelsklærere er derfor enormt vigtig og meningsfuld. For hvis vi bare kan gøre engelsklærerne lidt bedre sprogligt og kan inspirere dem ved vores undervisningsformer, kan vi måske bidrage til, at lærerne selv kan højne deres undervisningskvalitet i deres egne timer.
De fem engelsklærere sidder på stolene i klasseværelset – forventningsfulde og klar med deres opgaveark, vi gav dem sidste gang. Vi tager fat på forskellige grammatiske emner, såsom kongruens og forholdsord, og de lytter opmærksomt og skriver noter i deres hæfter.
Og ja, det er bestemt ikke altid lige nemt at redegøre for præpositioner på engelsk, da det for os alle er et par år siden, vi selv sad med det i gymnasietimerne. Derfor kræver det også en del forberedelse til disse timer, og her har medbragte undervisningsbøger hjemme fra Danmark som ”Fejlstøvsugeren” virkelig været guld værd!
I starten virkede det meget nervepirrende, at vi fem elever uden nogen form for uddannelse i at undervise, skulle stå foran en flok voksne engelsklærere og forsøge at lære dem engelsk. Ikke desto mindre er dette undervisningshold blevet en af vores favoritter med tiden. I forhold til når vi underviser klasserne med 40 børn på de lokale skoler, hvor støjniveauet kan være ufatteligt højt, og hvor man virkelig skal holde tungen lige i munden, for at holde styr på klasserne, så er der ikke noget bedre, end at komme ud til disse fem engelsklærere. Vi kender dem efterhånden rigtig godt, og vi kan lave mere avanceret undervisning, da de rent faktisk forstår, når vi forklarer øvelserne, uden at vi skal skære det ud i pap for dem.
Vi hygger os, lytter til Michael Jackson sange, hvor de følger med i teksten, og vi griner sammen, når vi har emner som ”Love relationships”. En af engelsklærerne havde tilmed bagt en kage til os en dag vi kom for at undervise dem. Man kan virkelig mærke, hvor taknemmelige de er for vores undervisning, hvilket gør, at vi altid går fra disse timer med et stort smil på læberne.
Der er altså mange forskellige former for undervisning, vi kan give os i kast med på Hands on Zanzibar. Lige fra de energiske og skønne børn på de lokale skoler, der skal undervises i engelsk og matematik, til masaier, der kan stort set intet engelsk, hvor vores lærte swahili gloser virkelig kommer os til gavn. Her i den sidste del af vores serie om hverdagen for en ”HOZ’er” fik I så et indblik i vores undervisning af engelsklærere. Det er enormt fedt, at vi får mulighed for at møde og skabe relationer til så mange forskellige dele af den befolkning, vi omgiver os med på Zanzibar – og selvom undervisningen ikke altid foregår som planlagt, og at der kan være udfordringer, så får vi alle så meget tilbage fra vores elever, at vi bestemt ikke har fortrudt at have valgt Hands on Zanzibar.
Skrevet af Anne Pindstrup fra journalist-gruppen og Hands on Zanzibar forårsholdet 2017.
Journalisterne skriver om deres oplevelser og andre spændende historier fra livet på Zanzibar/Tanzania/Afrika.
Har du ikke læst første eller anden del af miniserien om hverdagen på Hands on Zanzibar, skal du ikke snyde dig selv for dem.
Læs del 1 “Undervisning på den lokale skole”
Læs del 2 “Engelsk-undervisning af masaier”
Info om højskoleophold på Zanzibar Højskolen.
Vi har to linjer:
- Hands on Zanzibar (Daglig tale HOZ)
- Zanzibar Adventure School (Daglig tale ZAS)
HOZ er et højskoleophold bygget op omkring frivilligt arbejde i form af undervisning i engelsk og matematik af lokale. Det handler om at komme ud i lokalmiljøet og være en større del heraf. Derudover har man også fagene kulturforståelse og sprogundervisning i udvidet swahili.
ZAS er et højskoleophold centreret omkring undervisning i hovedfagene kulturforståelse, miljøkendskab og selvindsigt. Derudover har man også sport, sprogundervisning i swahili og frivilligt arbejde med børn og unge fra den lokale landsby.
Som et kompliment til højskoleopholdene er det muligt at tage dykkercertifikat og kursus i kitesurfing. Vi tager også på en fantastisk 12-dages fælles adventure-tur, hvor vi bevæger os væk fra turist-ruten og på adventures rundt i Tanzania. Der er også en selvstændig rejseuge, hvor man kan backpack rundt på egen hånd eller med sine nye højskolevenner og udforske andre lande i Afrika eller hvorhen man nu har lyst til. Du får altså en god kombination af det klassiske højskoleophold og en rejsende højskole.