Zanzibar Højskolen har eksisteret siden 2004, hvor to gode venner, Jan Iversen fra Danmark og Maksi Mbise (Masai) fra Tanzania besluttede, at verden ville være et bedre sted, hvis unge mennesker lærte hinanden at kende på tværs af kloden. På den måde kunne man neutralisere frygt, racisme og manglende viden om andre religioner og kulturer, der desværre fører en masse negativt med sig. Jan og Masai havde, og har stadig, et fælles ønske om at gøre folk bevidste om den manglende ligeværdighed, som de mener har gennemsyret Afrika og Tanzania i mange år. En manglende ligeværdighed, der desværre ofte ses blandt velmenende unge mennesker og organisationer, der ubevidst forsøger at formidle opskriften på det lykkelige liv ud fra vestlige præmisser.
Højskolens DNA
Højskolens historie
Zanzibar Højskolen er bygget op om ligeværdighed blandt skandinaver og lokale tanzanianere, hvor vi lærer af hinanden og arbejder sammen om en bedre verden i fællesskab. ”Vi skal have det sjovt, det skal være ligeværdigt og det skal give mening for alle.” Disse er nøgleordene til næsten alt, hvad vi foretager os, og som vi vurderer vores succes på. Vi laver spændende projekter sammen med lokalbefolkningen ud fra fælles interesser. Vi har aldrig underlagt os andre organisationer eller modtaget økonomisk støtte. Uden politisk eller religiøs orientering byder vi alle velkommen, uanset køn, race og religion.
Dansk Højskoleånd i Afrika
Zanzibar Højskolen er en privatejet tanzaniansk-skandinavisk højskole, der drives med afsæt i den danske højskoleånd. Her er dannelse, socialt samvær og samfundskritisk tænkning i fokus. Vi skaber indsigt og udsyn gennem mødet mellem skandinavisk og tanzaniansk kultur, hvilket inspirerer til selvrefleksion, kritiske diskussioner og erfaringsudveksling. Samtidig danner skolen ramme om hyggelige aftner, spændende undervisning og afslappende stunder, hvor venskaber på tværs af kulturer blomstrer.
Zanzibar Adventure School
Zanzibar Højskolens officielle navn i Tanzania er ’Zanzibar Adventure School’ (ZAS), da højskolebegrebet ikke findes i Tanzania og kan være svært at udtale. I Skandinavien kendes vi som Zanzibar Højskolen. ZAS tilbyder højskoleophold på Zanzibar for skandinavere, som vi kender det fra den danske højskoletradition, hvor fællesskab og læring går hånd i hånd. Skolen er en bro mellem kulturer og en platform for inspiration, dannelse og nye perspektiver.
Ideologi og værdier
På Zanzibar Højskolen forener vi danske højskoleværdier som folkelig oplysning, demokratisk dannelse og livsoplysning med lokale kulturtraditioner. Vi uddanner bevidste verdensborgere gennem kulturmøder, hvor vores faglige indhold støtter personlig udvikling og mulighed for at fordybe sig i interessefag. Det “frivillige arbejde i udlandet” bygger på ligeværdigt samarbejde mellem lokale og kursister. Relationer og fællesskab er nøglen til meningsfulde resultater, hvor kulturudveksling gør samarbejdet lærerigt og berigende for begge parter.
Ansvarlighed
Hos Zanzibar Højskolen er ansvarlighed en integreret del af vores arbejde og ideologi. Vores overordnede tilgang bygger på tre centrale områder: social, miljømæssig og økonomisk ansvarlighed. Sammen danner disse tre områder en ansvarlig profil, der styrker både vores elever og det omgivende samfund, og som sikrer, at Zanzibar Højskolen kan være en positiv kraft for en mere ansvarsbevidst verden.
Socialt ansvar
…handler om at skabe meningsfulde møder og opbygge relationer mellem vores elever og det lokale samfund i Tanzania. Gennem projekter og fælles aktiviteter fremmer vi gensidig kulturel forståelse og støtter lokalsamfundet ved at skabe stabile arbejdspladser og gode vilkår for vores lokale ansatte.
Miljømæssigt ansvar
…er vores indsats for at minimere klimaaftrykket og styrke elevernes miljøbevidsthed. Gennem undervisning, praktiske miljøprojekter og oplevelser i Tanzanias unikke natur bliver vores elever inspireret til en grønnere fremtid. Vi kompenserer for vores CO₂-aftryk og arbejder med konkrete projekter for naturbevaring og affaldshåndtering.
Økonomisk ansvar
…betyder, at vi balancerer hensynet til økonomisk ansvarlighed med vores sociale og miljømæssige mål. Vi skaber arbejdspladser for både lokale og skandinaviske ansatte, understøtter den lokale økonomi og sikrer, at vores elever får en kvalitetsoplevelse på højskole, hvor deres betaling gør en konkret forskel både personligt og i lokalsamfundet.
Socialt ansvar
På Zanzibar Højskolen arbejder vi for global forståelse og mindre ulighed. Du bor i en tanzaniansk landsby og opbygger nære relationer til lokale. Det giver indsigt i kulturforskelle og fællesskab. Vi bygger venskaber på tværs af sprog og kulturer.
Miljømæssigt ansvar
På Zanzibar Højskolen tager vi miljøansvar alvorligt. Selvom rejser kan belaste miljøet, tror vi på, at indsigt i globale udfordringer skaber en ansvarlig tilgang til fremtiden. Du oplever uligheder og miljøspørgsmål, der inspirerer til positiv forandring.
Et lærerigt samarbejde
Zanzibar Højskolen samarbejder med den frivillige organisation Zaveco om at plante over 700 mangrovetræer på hvert højskoleophold. Dette bæredygtighedsprojekt er en vigtig del af skolens indsats for at bevare det lokale miljø og fremme biodiversitet. Eleverne deltager aktivt i plantningen af træerne i mangroven, hvilket ikke kun bidrager til at beskytte kystlinjen, men også giver dem en praktisk og lærerig oplevelse i miljøbevidsthed og samarbejde med den lokale befolkning.
Økonomisk ansvar
Zanzibar Højskolen har i over 20 år balanceret høj kvalitet og økonomisk ansvar. Vi sikrer, at ressourcerne bruges effektivt til at drive en skole, der tilbyder stærk faglighed, mange faciliteter og et bredt udbud af fag. Samtidig har vi skabt positiv lokal udvikling gennem to årtier. Din betaling understøtter denne balance og bidrager til fortsat udvikling i lokalsamfundet.
FAQ’s vedrørende Højskolens DNA
Hvor længe har skolen eksisteret?
Zanzibar Højskolen blev stiftet i 2004 og har eksisteret i mere end 20 år.
Hvilke værdier er højskolen bygget op omkring?
Zanzibar Højskolen er bygget på værdier om fællesskab, kulturforståelse og social bæredygtighed. Her er undervisningen både praksisnær og oplevelsesbaseret, hvilket styrker elevernes demokratiske dannelse og globale ansvarlighed. Gennem frivilligt arbejde og lokal integration arbejder vi for at skabe meningsfulde relationer og en dybere forståelse for kulturelle forskelle.
Hvilke konkrete initiativer tager højskolen ift ansvarlighed?
Zanzibar Højskolen engagerer sig i flere ansvarlighedsinitiativer, der både styrker lokalsamfundet og fremmer miljøbeskyttelse. Bl.a. planter vi over 700 mangrovetræer på hvert højskoleophold, sammen med den lokale NGO Zaveco, for at styrke kystbeskyttelsen og økosystemet. Vi organiserer også regelmæssige beach clean-ups og tilbyder undervisning i affaldshåndtering og genbrug. Vi afvikler desuden en række frivillige projekter, hvor elever underviser lokale i engelsk, sundhed og hygiejne.